Vítězové 7. ročníku soutěže Kanceláře roku jsou známi. Letos soutěžilo více firem, vidět je trend menších a kvalitnějších kanceláří napříč Českem
01. 06. 2023
Deset vítězů si dnes během slavnostního galavečera v Paláci Žofín odneslo ocenění Kanceláře roku. Aktuální ročník opět potvrdil, že soutěž je špičkou v oblasti oceňování kvalitního pracovního prostředí a kancelářského designu. Soutěžících firem bylo letos více, největším trendem byla nižší průměrná podlahová plocha oproti předchozím ročníkům a vysoká kreativa všech prostor, které se dostaly mezi finalisty. Přihlášky do soutěže posílaly nejen samotné soutěžící firmy, ale i architektonická studia. Soutěž již posedmé organizovala společnost Prochazka & Partners se svými partnery. Speciální cenu poroty získali mjölk architekti za sídlo společnosti Kloboucká lesní.
„Letošní ročník soutěže Kanceláře roku ukázal, že kanceláře jsou stále nejdůležitějším místem pro pracovní setkávání. Oproti loňskému ročníku pozorujeme rostoucí zájem o naši soutěž a největším trendem kromě pokračující kvality regionálních realizací bylo určitě snížení podlahové plochy soutěžních kanceláří. To ukazuje jednak na to, že kvalitní architektura není pouze doménou největších měst a velkých korporací, ale i na to, že budování nadstandardního zázemí pro zaměstnance je klíčové i pro regionální firmy jakékoliv velikosti. Zatímco vloni byla průměrná podlahová plocha soutěžních realizací 1 200 metrů čtverečních, letos je průměr kolem 950 metrů. Důvodem je zejména větší regionální zastoupení soutěžících, které tvoří již přibližně polovinu soutěžních firem. I přes přibližné snížení podlahové plochy o cca 15 % během covidu kanceláře zůstávají nejdůležitějším místem pro práci a řada firem postupně po původním nadšení postupně odchází od modelu, kde převažuje home office nad prací v kanceláří,“ říká Radek Procházka, zakladatel soutěže Kanceláře roku a Managing Partner společnosti Prochazka & Partners.
Tuzemské a nadnárodní korporace se na kancelářský design a vybavení dívají také stále častěji prizmatem společenské odpovědnosti a uhlíkové stopy dodávaných materiálů. „Zejména ve větších městech firmy neváhají investovat do takového vybavení a výstavby kanceláří, které mají co nejmenší uhlíkovou stopu. Kupříkladu podlahové krytiny se dnes již ze sta procent vyrábějí z recyklátů. Problematika ESG tak nutně proniká i do architektonických návrhů a s tím souvisejícího výběru materiálů, respektive jejich výrobců,“ uvádí Petr Zahálka, obchodní ředitel společnosti ProInterier a člen odborné poroty soutěže Kanceláře roku.
Výjimečné kancelářské interiéry firem v České republice letos soutěžily v devíti kategoriích.
Heureka Group (Velké kanceláře roku, autor: Tétris Design & Build)
Autodoprava Břetislav Látal (Nejlepší regionální kancelář roku, autor: Ing. Michaela Látalová, MBA)
Mercedes-Benz Česká republika (Hybridní kanceláře roku, autor: Colliers International Design & Build Czech)
ZEITGEIST Asset Management (Malé kanceláře roku, autor: Studio Perspektiv)
lmc (IT kanceláře roku, autor: Capexus)
Contera (Inovativní kanceláře roku, autor: Studio Acht)
Goldbeck bau (Employee friendly kanceláře roku, autor: ing. arch. Martin Vančura)
Raynet (Start-up kanceláře roku, autor: Studio Ark)
Pomyslnou desátou kategorií pak je speciální Cena poroty, udělovaná napříč všemi přihlášenými realizacemi. Jejím cílem je ocenit výjimečný přínos pro architekturu a design. Letos si toto ocenění odnesla společnost Kloboucká lesní (autor: mjölk architekti).
„Velkým trendem v oblasti zařizovacích předmětů je modularita s důrazem na funkčnost a design celkové realizace. Kanceláře, které mohou být během chvíle předělány na přednáškovou místnost či naopak, jsou výhodné zejména pro menší prostory. Z pohledu funkce, designu, ale i vybavení kanceláří tak stále zůstává důraz na co nejvíce míst pro setkávání. Od nich pak zaměstnanci vyžadují, aby svým vybavením připomínaly domácí bydlení, nebo oblíbenou kavárnu,“ dodává Jiří Zavadil, Managing Director společnosti Vitra a porotce soutěže Kanceláře roku.
Odborná porota složená z předních odborníků kancelářského trhu – Petr Zahálka (ProInterier), Jiří Zavadil (Vitra), Jaroslav Vendl (SilentLab), Oleg Haman (Obec architektů), Eva Le Peutrec (E-STUDIO) a Radek Procházka (Prochazka & Partners) – hodnotila interiéry z hlediska výjimečnosti a designu prostor, inovací (technologické, materiálové, praktické), atmosféry, a především kvality pracovního prostředí a uspokojení potřeb zaměstnanců. Napříč všemi kategoriemi porota ocenila i atraktivitu pracovního prostředí a nakolik je kancelář příjemným a pohodlným místem k práci.
Menší, ale kvalitnější
„Letošní ročník je určitě ve znamení menších projektů, jejich kvalita je však srovnatelná, či dokonce vyšší, než soutěžní realizace z předchozích let. Stále se tak objevují povedené kanceláře, a to i přes znatelný vliv recese, kdy firmy po covidu preferují zůstat ve svých kancelářích na úkor stěhování do nového. Co je ale velmi pozitivní, je, že akustika a mobilní mikrokanceláře pro soustředěnou práci, hrají v nově vznikajících pracovištích čím dál větší roli. A nutno dodat, že zaslouženě, protože akustická řešení přináší zvýšený komfort na pracovišti všem,“ říká Jaroslav Vendl, spoluzakladatel společnosti SilentLab a porotce soutěže Kanceláře roku.
Zaměstnavatelé si uvědomují, že kvalitní, ohleduplné a zdravotně nezávadné kanceláře jsou klíčové i z pohledu jejich atraktivity na trhu práce. Zejména mladší generace zaměstnanců se totiž zajímá o to, zda budovy mají certifikace i z pohledu udržitelnosti, kvality vzduchu, hladiny hluku a celkové pracovní pohody.
Návrat do kanceláří?
„V ohledu důležitosti kanceláři pro vznik a rozvoj inovací ve firmách souzním s myšlenkami ředitele společnosti OpenAI, který tvrdí, že obzvláště pro mladé technologické firmy není práce na dálku vůbec vhodná. Dle mého názoru je pro kreativitu zaměstnanců potřebné ‚user friendly‘ pracovní prostředí. Jsme sociální tvorové a náš vývoj stojí od samého počátku na interakci s komunitou a na spolupráci. Naše efektivita se zároveň zvyšuje, pokud jsme obklopeni přírodou, potažmo v kancelářském designu zelení. Vnímám tak jako zásadní, aby se tyto tendence propojily ve všech úrovních návrhu – od urbanistických celků, architektonických návrhů budov, až po návrhy jednotlivých interiérů,“ vysvětluje architektka Eva Le Peutrec, zakladatelka E-STUDIO a porotkyně soutěže Kanceláře roku.
Důležitostí kvality architektury a rostoucí úrovní soutěžících realizací se zabýval ve svém hodnocení i další porotce, kterým je Oleg Haman, předseda Obce architektů, spoluzakladatel architektonické a projektové kanceláře CASUA a porotce soutěže Kanceláře roku: „Na hodnocených realizacích je vidět, že především soukromé firmy pochopily, že pracovní prostředí je jedním ze základních předpokladů, aby lidé chtěli v dané firmě pracovat. A že tento trend se týká celé České republiky, nejen největších měst. Z hlediska designu je viditelný zejména trend, během kterého dochází k rozvolnění celkového prostoru do menších částí, kdy jeden prostor plynule přechází ve druhý. Zároveň zde dochází k rozdělení práce podle jejího charakteru do menších týmů, často i bez použití příček. Kromě toho oceňuji i důraz na přírodní materiály a přímo signifikantní použití značkového nábytku v sestavách, který se doplňuje atypickým nábytkem dělaným na míru prostor kvalitními, zejména českými, výrobci.“
Partneři soutěže Kanceláře roku:
Hlavní partneři: Interface, ProInterier
Partneři: Vitra, eTruhlárna, SilentLab, CASUA, Obec architektů
Soutěž kanceláře roku vznikla v roce 2016 a nyní probíhá již její 7. ročník. Odborná porota hodnotí interiéry z hlediska výjimečnosti a designu prostor, inovace (technologické, materiálové, praktické), atmosféry prostředí, a především kvality pracovního prostředí. Napříč všemi kategoriemi oceňuje atraktivitu pracovního prostředí a nakolik je kancelář příjemným místem k bytí, což nabývá na významu hlavně vzhledem k tomu, jak velkou část svého času většina z nás tráví v kanceláři. Vítězové jsou vyhlášeni na závěrečném galavečeru během léta v Paláci Žofín, na který se zvou zástupci všech přihlášených společností. Více o soutěži na webu www.kancelareroku.cz.
O společnosti Prochazka & Partners
Společnost Prochazka & Partners v roce 2013 založil Radek Procházka a dnes je vedoucí společností výhradně zaměřenou na zastupování nájemců v oblasti komerčních nemovitostí. Poskytuje komplexní servis pro nájemce v segmentech Offices a Industrial (přejednání, relokace, expanze, nákup či výstavba na klíč) a svým klientům zajišťuje i architektonické a projektové poradenství a management (Design & Build). Společnost od roku 2016 vyhlašuje také odbornou soutěž Kanceláře roku. Více o společnosti na www.prochazkapartners.cz.
Tato prezentace používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné cookies
Nezbytně nutné cookies by měly být vždy povoleny. Jedná se o cookies, které využívá prezentace pro správné fungování. Nejedná se o cookies třetích stran.
Pokud tyto cookies deaktivujete, nejsme schopni zaručit fungování prezentace na 100%. Také se vám bude neustále zobrazovat tato lišta.
Cookies třetích stran
Tato stránka používá Google Analytics, Facebook a Leady pro sběr anonymních dat o návštěvnících.
Povolením těchto cookies nám pomůžete zdokonalovat naše webové stránky.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!