Dnes jsme s našimi architekty připravili drobný exkurz do historie. První dochované zmínky z historie stavebních vizualizací jsou bezesporu stavební plány vytesané do kamene v rámci starověkého Egypta a Mezopotámie (cca 2200 let před n. l.). Následující bezmála 4 tisíce let probíhalo vše víceméně „stejně“, až se dominantním stal papír, na který architekti kreslili ručně své plány.
Návrhy architektů ve 3D
Co se týče 3D zobrazení staveb bylo určitě revolučním počinem začít používat perspektivu. V architektuře se prvenství připisuje italskému architektovi a sochaři Fillipu Brunelleschimu (1377-1446), ačkoliv dějiny umění u perspektivy hovoří vždy o jeho předchůdci, malíři jménem Giotto di Bondone (1267-1337), známému někdy jako „Grande Giotto“.
Vizualizace kancelářského designu
Když zabrousíme do našeho oboru – kterým je mj. i design kanceláří, patří mezi nejcitovanější první zachycené plány moderních kanceláří „Admirality and War Offices“ navržené Alfredem Waterhousem z konce 19. století.
Cubicle – bída kancelářského designu 20. století
Zatímco na přelomu 19. a 20. století byly kanceláře oddělené, postupem času vznikaly od 20. let 20. století obří open space haly, ve kterých se sedělo v řadách. Historie designu kanceláří si pak zejména na západě v 80. letech prošla hrůzyplným obdobím tzv. „cubicles“ (vymyšlených již v roce 1964 nábytkovou společností Herman Miller a postupně kopírovaných napříč korporacemi). Jednalo se o malé oddělené kóje, přes které nešlo ani vidět svého kolegu v rámci open space.
Poslední dobou se kancelářský design proměnil tak, že se pomalu stírají rozdíly mezi kanceláří a vlastním domovem – i díky rozvoji tzv. coworkingových center, které lákají své uživatele právě na atraktivní design. K tomu je ale třeba změnit i přístup zobrazení návrhů pro klienta. Z jednoduchých space planů také architekti postupem času začali za pomocí počítačového softwaru pro své studie vytvářet 3D rendery, které realisticky ztvární podobu budoucích kanceláří.
Někteří slavní architekti pak ve svých návrzích upouští od hyper reality a přidávají do nich i některé abstraktní umělecké prvky. Vizualizace tak spíše připomínají science fiction film než budovu či interiér.
Rendery a rozšířená realita
Novinkou posledních let je využití virtuální reality, kdy si po nasazení VR brýlí člověk může novou kanceláří rovnou „projít“ – jedná se však v tuto chvíli ještě o relativně nákladné řešení, které se vyplatí zejména u velikých realizací a investic. Většině investorů pro kvalifikované rozhodnutí o budoucím designu kanceláří však stačí kvalitní 3D render.
Tato prezentace používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné cookies
Nezbytně nutné cookies by měly být vždy povoleny. Jedná se o cookies, které využívá prezentace pro správné fungování. Nejedná se o cookies třetích stran.
Pokud tyto cookies deaktivujete, nejsme schopni zaručit fungování prezentace na 100%. Také se vám bude neustále zobrazovat tato lišta.
Cookies třetích stran
Tato stránka používá Google Analytics, Facebook a Leady pro sběr anonymních dat o návštěvnících.
Povolením těchto cookies nám pomůžete zdokonalovat naše webové stránky.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!